Pro Forma Kursus
Program Ijazah Sarjana Muda Perguruan Dengan Kepujian
(Bahasa Melayu Pendidikan Rendah)
Nama Kursus | Pentaksiran Bahasa Melayu Sekolah Rendah (Primary School Malay Language Assessment) |
Kod Kursus | BMM3103 |
Kredit | 3(2+1) |
Jam Interaksi | 60 jam |
Bahasa Pengantar | Bahasa Melayu |
Prasyarat | Tiada |
Semester | Pertama/Kedua |
Hasil Pembelajaran |
1. Menghuraikan konsep pentaksiran, pengujian, dan penilaian.
2. Menjelaskan taksonomi Bloom, dan domain Krathwohl.
3. Membina jadual spesifikasi ujian dan soalan ujian Bahasa Melayu;
4. Menilai dan memilih jenis dan kaedah penilaian kemahiran bahasa dan sistem bahasa Melayu dan melaksanakan pemarkahan ujian Bahasa Melayu.
|
Sinopsis |
Kursus ini menjelaskan pengertian dan konsep pentaksiran, pengujian dan penilaian, taksonomi dan domain, jadual spesifikasi ujian, pembinaan ujian, jenis dan kaedah penilaian bahasa, penilaian kemahiran dan aktiviti bahasa, penilaian pengalaman pembelajaran, penilaian bahasa berasaskan projek, dan penilaian berasaskan sekolah
This course explains the concept and principle of testing, evaluation and measurement, taxonomy and domain, table of test specifications, testing development, types and method of language assessment, language skills assessment and language activities, assessment of learning experience, project based language assessment and school based assessment.
|
Tajuk
|
Kandungan
|
Jam
|
1
| Pengertian dan Konsep
|
2
|
2
| Taksonomi dan Domain
· Taksonomi Bloom
· Domain Krathwohl
|
2
|
3
| Jadual Spesifikasi Ujian (JSU)
|
2
|
4
| Pembinaan Ujian
|
2
|
5
| Jenis Penilaian Bahasa
· Ujian Formatif, Sumatif
· Ujian Kefasihan, Kemajuan
· Ujian Bakat, Pencapaian
|
2
|
6
| Kaedah Penilaian Bahasa
|
2
|
7
| Kaedah Penilaian Bahasa
|
2
|
8
| Kaedah Penilaian Bahasa
|
2
|
9
| Penilaian Kemahiran Bahasa
|
2
|
10
| Penilaian Aktiviti Bahasa
|
2
|
11
| Penilaian Pengalaman Pembelajaran
|
2
|
12
| Penilaian Bahasa Berasaskan Projek
|
2
|
13
| Penilaian Berasaskan Sekolah
|
2
|
14
| Penilaian Berasaskan Sekolah
|
2
|
15
| Penilaian Pengalaman Pembelajaran
|
2
|
JUMLAH
|
30
|
Tajuk
|
Kandungan
|
Jam
|
1
|
Amali
Pengertian dan Konsep
· Mengumpul dan membincangkan kertas ujian bulanan, semester dan akhir tahun.
|
2
|
2
| Taksonomi dan Domain
|
2
|
3
| Jadual Spesifikasi Ujian (JSU)
|
2
|
4
| Pembinaan Ujian
|
2
|
5
| Jenis Penilaian Bahasa
· Membina alatan penilaian ujian kefasihan, ujian kemajuan, dan ujian bakat
|
2
|
6
| Kaedah Penilaian Bahasa: Portfolio dan Pemerhatian
|
2
|
7
| Kaedah Penilaian Bahasa: Portfolio dan Pemerhatian
|
2
|
8
| Kaedah Penilaian Bahasa
|
2
|
9
| Penilaian Kemahiran Bahasa: Membina Instrumen dan Bahan Bagi:
|
2
|
10
| Penilaian Aktiviti Bahasa: Menilai Dengan Menggunakan Instrumen:
|
2
|
11
| Penilaian Pengalaman Pembelajaran
· Membuat penilaian pengalaman pembelajaran di bilik darjah
|
2
|
12
| Penilaian Bahasa Berasaskan Projek: Menggunakan Instrumen Dalam Penilaian:
|
2
|
13
| Penilaian Berasaskan Sekolah |
2
|
14
| Penilaian Berasaskan Sekolah |
2
|
15
| Penilaian Pengalaman Pembelajaran |
2
|
JUMLAH
|
30
| |
Penilaian | Kerja kursus 60% Peperiksaan Akhir 40% | |
Rujukan Asas |
Kamariah Abu Bakar et. al. (1999). Pengujian dan Penilaian dalam Pengajaran. Serdang: Universiti Putra Malaysia.
| |
Rujukan Tambahan |
Bachman Lyle F. (1990). Fundamental consideration in language testing. Oxford: Oxford University Press.
| |
Brown James Dean, Hudson Thom. (2002). Criterion-reference language testing. Cambridge: Cambridge University Press
| ||
Lynch, Brian K. (2003). Language assessment and programme evaluation. Edinburg : Edinburgh University Press.
McGrath, Ian. (2002). Materials evaluation and design language teaching. Edinburg: Edinburgh University Press.
|
No comments:
Post a Comment